Ringloods
Momenteel worden de locomotieven voornamelijk gestald in het oude stationsgebouw, een niet geïsoleerd houten gebouwtje uit 1972 dat in een erg slechte toestand verkeert. Er te weinig ruimte, het energieverbruik is hoog en de locomotieven die binnen staan zijn voor de bezoekers onzichtbaar. Daar willen we graag verandering in brengen.
Nieuwbouw
We zijn daarom bezig om een nieuw gebouw te maken dat de uitstraling heeft van een echt locomotievendepot van vroeger, maar dan in het klein. Het gaat om een Ringloods; een halfronde loods met ervoor een zelfde draaischijf als die op station Nienoord-Zuid. Vanaf de draaischijf kunnen de stoomlocomotieven straks elk op een eigen spoor binnen worden gezet. Dergelijke loodsen trof men vroeger op veel spoorwegterreinen aan.
Het gebouw, dat geïnspireerd is op de vroegere ringloods uit 1877, die stond in Rotterdam Fijenoord zal van binnen en van buiten de sfeer van weleer uitademen. Zoveel als mogelijk komen details van de oorspronkelijke loods ook hier terug. Voorbeelden daarvan zijn de industriële dakspanten, de halfronde ramen met hun karakteristieke vakverdeling en fraaie metselwerk van de binnen- en buitenmuren.
Van buiten gezien wordt het gebouw zoveel mogelijk in de schaal 1:5,5 gebouwd waardoor het qua verhoudingen past in ons miniatuur spoorwegbedrijf. De vloer in het gebouw wordt verlaagd aangebracht waardoor een grote werkput ontstaat die het mogelijk maakt om de werkzaamheden aan de locomotieven op een comfortabele hoogte uit te voeren. Het geheel wordt zo ingericht dat bezoekers straks dagelijks naar binnen kunnen en de stoomlocomotieven, ook als ze niet rijden, van dichtbij kunnen aanschouwen.
Doordat het gebouw deels in de grond verzonken wordt maar ook doormiddel van tal van innovatieve oplossingen zal het gebouw aan relatief hoge standaarden van duurzaam bouwen voldoen. Zo is voorzien in een excellente isolatie en lage temperatuursverwarming.
Acueel
Op dit moment wordt er ondermeer gewerkt aan:
- Begin november wordt begonnen met het betegelen van de wanden van de werkput. Alle ruim 52-duizend vloertegels zijn gelegd. Ook is de vloer inmiddels gevoegd.
- Afwerken van 28 deurtjes waardoor straks de locomotieven naar binnen kunnen rijden.
- De rookkap staat inmiddels op de nok van het gebouw. Binnenkort zal deze met zink worden bekleed, in dezelfde stijl als de rest van het dak.
- De nieuwe levering baksteentjes is aangekomen. We zijn weer begonnen met metselen. Als eerste is de achtergevel op hoogte gebracht en aansluitend de kopgevels. Na de bouwvakvakantie is begonnen om aan de bovenkant van deze muren dezelfde detaillering aan te brengen als bij de voorgevel.
Enkele foto's van de bouw:
- Bekisting voor het beton Bekisting voor het beton
- Bekisting voor het beton Bekisting voor het beton
- Eerste laag beton Eerste laag beton
- Draaischijf voor de Ringloods Draaischijf voor de Ringloods
- De contouren worden zichtbaar De contouren worden zichtbaar
- Honderden meters draad en kabel Honderden meters draad en kabel
- Licht door de raampjes op de kopgevels Licht door de raampjes op de kopgevels
- Heel veel vloerverwarmingsbuis Heel veel vloerverwarmingsbuis
- Ook de binnenmuren worden prachtig afgewerkt Ook de binnenmuren worden prachtig afgewerkt
- De voorgevel De voorgevel
- De voorgevel met de draaischijf De voorgevel met de draaischijf
- De eerst deurtjes hangen De eerst deurtjes hangen
- Het afhangen van de deurtjes Het afhangen van de deurtjes
- Schilderwerk Schilderwerk
- Mooi uitzicht op de Parkbrug Mooi uitzicht op de Parkbrug
- Ook de binnenkant van de voorgevel is prachtig afgewerkt! Ook de binnenkant van de voorgevel is prachtig afgewerkt!
- De locs staan straks prachtig in het licht! De locs staan straks prachtig in het licht!
https://www.nienoordspoorwegen.nl/infrastructuur/210-ringloods#sigProId73b2d2f732
Een globale indruk van wat we voor ogen hebben:
- Schets van de nieuwe ringloods Schets van de nieuwe ringloods
- Voorbeeld van een ringloods Voorbeeld van een ringloods
- Interieur van een ringloods Interieur van een ringloods
https://www.nienoordspoorwegen.nl/infrastructuur/210-ringloods#sigProIdb2f902030b