We hebben binnen Nienoord Spoorwegen een aantal mooie plannen voor de toekomst. Na de aanleg van de Zuidtak van de Parkroute met het geheel nieuwe station Nienoord Zuid, staan er al weer nieuwe plannen en werkzaamheden op stapel. We zijn er trots op dat we daar hier al een beetje van kunnen laten zien.

Noordtak en Station Meulenhorn

Na de aanleg van de Zuidtak en de plaatsing van de Parkbrug zijn we druk bezig om de Noordtak van de Parkroute te realiseren. Deze uitbreiding van de traject zal de bezoeker langs de Wagenloods over een lang traject naar Station Meulenhorn voeren, nabij het Natuur Educatie Centrum dat achterin het park gerealiseerd gaat worden.

Ringloods

Momenteel worden de locomotieven voornamelijk gestald in het oude stationsgebouw, een niet geïsoleerd houten gebouwtje uit 1972 dat in een erg slechte toestand verkeert. Er te weinig ruimte, het energieverbruik is hoog en de locomotieven die binnen staan zijn voor de bezoekers onzichtbaar.

We zijn daarom bezig om een nieuw gebouw te maken dat de uitstraling heeft van een echt locomotievendepot van vroeger, maar dan in het klein. Het gaat om een Ringloods; een halfronde loods met ervoor een zelfde draaischijf als die op station Nienoord-Zuid. Vanaf de draaischijf kunnen de stoomlocomotieven straks elk op een eigen spoor binnen worden gezet. De vloer in het gebouw wordt verlaagd aangebracht waardoor een soort werkput ontstaat die het mogelijk maakt om de benodigde werkzaamheden aan de locomotieven uit te voeren. Het geheel wordt zo ingericht dat bezoekers dagelijks naar binnen kunnen en de stoomlocomotieven, ook als ze niet rijden van dichtbij kunnen bewonderen. Het gebouw zal van binnen en van buiten de sfeer uitademen van weleer. Dergelijke loodsen trof men vroeger op veel spoorwegterreinen aan.

Van buiten wordt het gebouw zoveel mogelijk in de schaal 1:5,5 gebouwd waardoor het qua verhoudingen past bij in het gehele miniatuur spoorwegbedrijf. De verlaagde vloer maakt dat er desondanks een comfortabele stahoogte ontstaat. Er is voorzien in een toegang die ook geschikt is voor minder validen.

Educatie

Binnen zal educatie een prominente plaats krijgen. De grote maatschappelijke betekenis van spoorwegen in het verleden, de actuele ontwikkelingen van het hedendaagse spoorwegbedrijf maar ook de werking van bijvoorbeeld een stoomlocomotief kan juist hier op een goede manier gepresenteerd worden. Ook ontstaat hier een prachtige mogelijkheid om de bezoeker en de medewerkers met elkaar in contact te brengen en zo de bezoeker bijvoorbeeld deelgenoot te maken van het opstoken of onderhouden van de locomotieven.

Duurzaamheid

Doordat het gebouw deels in de grond verzonken wordt maar ook doormiddel van tal van innovatieve oplossingen zal het gebouw aan relatief hoge standaarden van duurzaam bouwen voldoen. Zo is voorzien in een excellente isolatie, lage temperatuursverwarming en wordt overwogen het geheel te verwarmen doormiddel van hydrothermie, gebruikmakend van het water in de belendende vijver. Zoveel als mogelijk worden de normen en principes van passief bouwen gecombineerd met authentieke uitstraling.

Nieuwe Locomotieven, nieuwe rijtuigen

Met de locomotieven SS793 en de NS3744 beschikt Nienoord Spoorwegen sinds kort over een 2-tal nauwkeurige replica’s van stoomlocomotieven die vroeger belangrijke treinen op het Nederlandse spoorwegnet trokken. In de loop van seizoen 2024 zullen deze locomotieven ingezet gaan worden op onze parkroute. Voorlopig zullen zij treinen trekken die bestaan uit de bestaande personenrijtuigen van Nienoord Spoorwegen.

De volgende stap is om rijtuigen te bouwen die historisch gezien passen bij de locomotieven. Voor de SS793, die gebouwd is in de toestand van 1920 is een trein voorzien bestaande uit rijtuigen die in 1920 daadwerkelijk achter deze loc dienst deden. Loc 3744 is weliswaar oorspronkelijk gebouwd in 1911, maar is gebouwd in de uitvoering waarin deze in 1932 dienst deed. Ook daar moet in de toekomst een passende trein uit 1932 achter komen.

De Trein naar Groningen

De locomotieven van de serie SS700/NS3700 waren talrijk en hebben in hun 48 jaar lange actieve leven met vele verschillende rijtuigen en goederenwagens door Nederland gereden. Om tot historisch kloppende treinsamenstellingen te komen is het zaak om uit te gaan van een bestaande trein. In beide gevallen hebben we ervoor gekozen om de trein van de Randstad naar Groningen als uitgangspunt te nemen.