Nienoord Spoorwegen streeft ernaar haar bezoekers een representatief beeld te laten zien van het (Nederlandse) hoofdspoorwegbedrijf uit de vorige eeuw. Een van de meest beeldbepalende locomotiefseries die Nederland gekend heeft is de serie NS 3700. Deze locomotieven, waarvan de eerste in 1910 door de staatsspoorwegen (voorloper van de NS) in dienst werd gesteld en de laatste pas 48 jaar later uit dienst ging passen bij uitstek in het toekomstbeeld van Nienoord Spoorwegen.

Er is daarom opdracht gegeven aan de Zwitserse firma Balson AG om 2 modellen van het locomotieftype uit de serie NS3700 te bouwen in de schaal 1:5,5. De SS 793 zal uitgevoerd worden in de appelgroene uitvoering zoals het origineel in 1920 bij de staatspoorwegen in dienst is gekomen. De andere machine komt in een (Standgroene) 1932 uitvoering op de baan als NS 3744. Uitgangspunt is dat het goed gelijkende en gedetailleerde schaalmodellen moeten worden. Tegelijkertijd worden ze zeer robuust en toekomst vast gebouwd. Zo krijgen alle lagers vetsmering. Met een lengte over de buffers van 3360mm en een massa van ruim 700Kg worden het forse locomotieven op 10¼- Inch spoorbreedte. 

Nummer/Naam Loc 793
Type stoomlocomotief
Aandrijving stoom, kolen gestookt
Spoorbreedte 10¼ Inch
Schaal 1:5,5
Lengte over de buffers 3360 mm
Breedte 500 mm
Hoogte 822 mm
Massa 700+ Kg
Aantal assen 5
Asindeling 2C
Machine 4 cilinders
Stoomverdeling:  Walschaerts binnenliggend
Voedingstoestellen: 2 injecteurs
Bouwjaar  
In dienst gepland 2023
Fabrikant/Bouwer Balson AG
Eigendom  
Remsystemen  pneumatisch loc en tender
   parkeerden tender mechanisch

Geschiedenis van de 793 

De originele SS 793 werd in 1920 in opdracht van de Staatsspoorwegen gebouwd door Henschel & Sohn in Kassel. In 1921 is de loc omgenummerd en ging vanaf dat moment als NS 3799 door het leven. nadat ze per 29 april 1954 officieel terzijde werd gesteld, is ze op 18 juni 1954 samen verkocht aan sloperij Visch te Harderwijk.