Op 5 en 6 juli is het feest bij Nienoord Spoorwegen in Leek tijdens de viering van 500 jaar Nienoord.
Na jaren bouwen wordt op 5 juli de nieuwe loods voor locomotieven in gebruik genomen. In deze Ringloods staan o.a. de 2 nieuwste stoomlocomotieven, dit zijn replica’s op schaal van machines die vroeger in Nederland gereden hebben. Het gebouw is onderdeel van het railmuseum in wording waar de vrijwilligers van Nienoord Spoorwegen al 10 jaar aan werken.
Bij elke locomotief in de Ringloods staat een beeldscherm waarop men interessante dingen kan lezen over de machine. Ook zal er een beeldscherm zijn met informatie over het bijzondere gebouw waar ze instaan. Daarnaast zijn er vrijwilligers aanwezig die gepassioneerd zullen vertellen over het gebouw, locomotieven en de plannen voor het museum. In de Ringloods is tevens een film te zien over 60 jaar treinen op Nienoord, want zo lang rijden ze er al!
Alleen het weekend van 5 en 6 juli kan er een sneak preview kaartje gekocht worden bij het loket op station Nienoord Centraal. Dit is je unieke kans om een kijkje te nemen in het nieuwe gebouw (5 juli van 13 tot 17 uur en 6 juli van 10 tot 17 uur). Na dit weekend gaat de Ringloods weer dicht om de laatste zaken af te bouwen. In 2026 gaat het open voor het grote publiek.
Op 5 juli van 10:15 tot 12:15 uur zal Bigband & Zo uit Marum een optreden verzorgen op station Nienoord Centraal om de feestelijkheden in te luiden. Kom genieten van de vrolijke en swingende muziek op het gezellige perron.
De nieuwe Ringloods die op 5 juli geopend wordt
Burgemeester Van der Tuuk zal, in het bijzijn van genodigden en de vrijwilligers van Nienoord Spoorwegen, de openingshandeling van de Ringloods verrichten op 5 juli om 11 uur.
Tevens zijn er in dit 1e weekend van juli Open Dagen in de werkplaats van Nienoord Spoorwegen. Er zijn enthousiaste vrijwilligers aanwezig die zullen vertellen over de vele kanten van het rijden met treinen op Nienoord en al het werk dat ze doen om dit boeiende spoorwegbedrijf in beweging te houden: van het lassen van rails en wissels, het maken van seinpalen tot het reviseren van draaistellen.
Op de stations en bij verschillende objecten zullen informatieve borden te zien zijn waarop verteld wordt over de geschiedenis en de totstandkoming van deze onderdelen van het toekomstige museum.
29-5-2025 - In 1935 begon de heer Jan Emo van der Schaaf aan de bouw van Loc 1, op basis van een bouwpakket van de Engelse firma Basset en Lowke. Dergelijke bouwpakketten bestonden uit enkele onbewerkte gietijzeren delen en een bouwtekening. De meeste onderdelen moest men daarbij zelf maken. De bouw van een dergelijke machine vergde veel toewijding en een groot vakmanschap.
Van der Schaaf bouwde de locomotief aan boord van de schepen waarop hij als machinist voer, voor zover ons bekend tussen Batavia (nu Jakarta) en Kaapstad. Vanaf ca. 1950 reed de machine in de tuin van zijn vader, de oude heer van der Schaaf in Haren. In 1964 werd het geheel, inclusief sporen en wissels gekocht door de gemeente Leek. Dit ter uitbreiding van het “spoorwegcentrum” dat op het landgoed Nienoord gerealiseerd werd.
Deze loc, die aan de wieg stond van het tegenwoordige spoorwegbedrijf op Nienoord is dit jaar dus al 90 jaar oud. Toch trekt zij nog altijd regelmatig de passagierstreinen. We zijn bezig om de historie van deze locomotief in kaart te brengen en daarbij neemt het vroegere spoor in Haren natuurlijk een belangrijke plaats in.
OPROEP.
Kunt u zich nog iets herinneren van die periode? Of heeft u wellicht foto's of misschien filmbeelden? Wij zouden het geweldig vinden als u die met ons zou willen delen! Ook zouden we heel graag in contact willen komen met de kinderen of kleinkinderen van Jan Emo van der Schaaf.
Kunt u ons hiermee verder helpen, zou u ons dat dan willen laten weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
20-12-2024 -Al vanaf 2019 wordt er gebouwd aan een replica van een stoomlocomotief van de Serie NS4000 in de schaal 1:5,5 op spoorbreedte 10¼ inch. De tender van deze locomotief is praktisch klaar. De de afgelopen tijd stagneerde de bouw van de locomotief een beetje. Om weer voortgang te krijgen in het project hebben we afgelopen september de firma Balson ag. in Stein am Rhein bereid gevonden om dit project op te pakken.
Sneltreinlocomotief, serie 4001—4015
Begin oktober zijn alle onderdelen op transport naar Zwitserland gegaan en zijn zij begonnen om het onderstel van de loc af te werken en definitief in elkaar te zetten. Ook moesten er nog verschillende onderdelen worden getekend, bewerkt of aangemaakt om de stoommachine aan het lopen te brengen. Vrijdag 20 december was het dan zover. Loc 4012 loopt op perslucht!
Hoewel de fijnafstelling van de stoommachine nog moet plaatsvinden blijkt hij nu al voortreffelijk te lopen. Een mooiere kerst kunnen we ons natuurlijk niet wensen.
Inmiddels is het ontwerp van de stoomketel gereed en begin volgend jaar hopen we met de bouw daarvan kunnen beginnen. Ook staan dan de rookkast, voetplaten enz. op het programma.
Nienoord Spoorwegen houdt zaterdag 21 en zondag 22 september voor de eerste keer Open Dagen. In het kader van de landelijke Raildagen zetten we de deuren wijd open! Bezoekers kunnen een kijkje achter de schermen nemen bij de (miniatuur)treinen van Nienoord Spoorwegen op Landgoed Nienoord. Onze vrijwilligers rijden deze dagen een uitgebreide dienstregeling met meer stoomlocomotieven dan gewoonlijk. Al ons materieel, ook wat normaal voor de bezoeker verborgen blijft, zal speciaal voor deze dagen op het emplacement te bezichtigen zijn. De stations, onze werkplaats, de remise en het seinhuis zijn vrij toegankelijk. We geven graag uitleg bij wat daar allemaal te zien is. Uiteraard is er ook informatie over de mogelijkheid om vrijwilliger of donateur te worden.
Dus, kom naar onze Open Dagen; zaterdag 21 en zondag 22 september van 10 tot 17 uur.
(Beide dagen worden er rondleidingen gegeven, maar de inschrijving daarvoor is ondertussen gesloten.)