23-2-2022 - Bij de bouw van de replica's van de SS793 en de NS3744 komen kleine maar opvallende details aan het licht. Bijvoorbeeld bij de plaatsing van de stoomfluit op het machinistenhuis. Oorspronkelijk was de stoomfluit van de NS 3700 op het dak van het machinistenhuis geplaatst. Bovenop de vuurkist in het machinistenhuis was daartoe een stoomaansluiting aangebracht. Daarop was de fluitafsluiter gemonteerd waarna de stoom via een verticale leiding door het dak naar de fluit geleid werd.

Stoomfluit op het dak van het machinistenhuis van loc SS742Stoomfluit op het dak van het machinistenhuis van loc SS742   Stoomfluit voor het machinistenhuis van loc NS3740Stoomfluit voor het machinistenhuis van loc NS3740

Op 9 september 1926 echter ontspoorde loc 3719 bij De Vink. Daarbij brak de stoomleiding van de fluit af in het machinistenhuis waardoor dit vol met stoom geblazen werd.  Het gevolg daarvan was dat het machinepersoneel bestaande uit een tractieopzichter en een leerling-machinist om het leven kwamen. Dit is de aanleiding geweest voor een constructiewijziging waarbij het leidingwerk werd aangepast en de fluit vóór het machinistenhuis geplaatst werd. Om die reden krijgt onze loc SS793 (uitvoering 1920) een dummy fluit op het dak en NS3744 (uitvoering 1932) ervoor.

De toon die een stoomfluit voortbrengt is overigens afhankelijk van de lengte ervan. Een fluit op schaal geeft een veel hogere toon dan het origineel. Dit is één van de punten waar we dus een concessie moeten doen bij de bouw van deze replica's. De fluiten op beide locomotieven worden als dummy (dus niet werkend) op de originele plaats gemonteerd. Een werkende fluit van groter formaat wordt op een andere plek ingebouwd waarbij getracht wordt om de dimensies van de echte fluit, en dus de toonhoogte, zoveel als mogelijk aan te houden. Meer van dergelijke informatie is te vinden op de pagina over de historische verantwoording van project '3700'.

11-2-2022 - Nienoord Spoorwegen is op zoek naar nieuwe conducteurs (vanaf 10 jaar) en leerling motormachinisten (vanaf 12 jaar). Ken je iemand in je omgeving die dit erg leuk lijkt, dan zouden we hier graag kennis mee maken. Hij of zij kan zich eenvoudig aanmelden als belangstellende of contact opnemen met Natasja, per telefoon op 06-46141132 of via de mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

4-2-2022 - Als tegenwoordig een trein ontspoort wordt dat beschouwd als een fors incident dat leidt tot allerlei onderzoek. Vroeger was dat heel anders; Iedere stoomlocomotief was voorzien van een 2-tal vijzels waarmee de Machinist en de Leerling samen het ontspoorde voertuig gewoon weer in de rails konden zetten. Klaar is Kees! Dergelijke vijzels werden veelal opgehangen onder de tender. In het Zweedse tekeningenarchief dat de basis vormt voor de bouw van de NS 4012, is ook een tekening gevonden van de destijds geplaatste vijzels. Daardoor was het mogelijk om de beide vijzels na te bouwen. Niet alleen zijn alle uiterlijke vormen correct nagemaakt, de vijzels zijn ook functioneel gemaakt. Overigens is het niet de bedoeling om ze daadwerkelijk te gaan gebruiken indien de loc mocht ontsporen, maar het zou in theorie wel kunnen. Lees vooral de update die Ronald geschreven heeft over de bouw van de 4012, en deze hersporingsvijzels!

Schroefkoppeling aan de voorkant van de 3744Schroefkoppeling aan de voorkant van de 374427-12-2021 - Vandaag zijn er voor het eerst foto's van de bouw van de SS793 en de NS3744 op de website geplaatst. Hieraan is goed zichtbaar dat de mannen van de firma Balson ag een knap staaltje werk afleveren! Zo beginnen ook de vele vele uren van voorbereidingen en nauwgezet tekenwerk die Ronald in dit project gestoken heeft te renderen. Op een speciale projectpagina zullen we de komende tijd de vordering van het werk aan de beide loc's nauwgezet volgen!

 

Naar boven