18-09-2023 - Het einde van het seizoen 2023 komt in zicht maar helaas konden we dit jaar niet zonder grote reparatie het seizoen voltooien. Door een technisch probleem was er vorige week zondag schade ontstaan aan het loopwerk van Loc 99 211. Na kort onderzoek bleek dat 3 van de 6 drijfwielen los op hun as zaten. Om iets te laten zien van het werk als vrijwilliger bij Nienoord Spoorwegen hierbij een verslag van de reparatie!

View the embedded image gallery online at:
https://www.nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=6#sigProId4be41006d8
Woensdagavond hebben we uitgebreider onderzoek gedaan naar de aard en oorzaak van het defect, en daarbij meteen besloten om een noodreparatie uit te voeren aan de wielen en assen. Om dat te doen moest er veel gedemonteerd worden. Het remwerk, de drijf- en koppelstangen en allerlei bijbehorende aansluitingen moesten volledig afgenomen worden om de wielen met hun assen te kunnen demonteren. Aangezien dit de eerste keer is dat we deze loc zelf zo 'diepgaand' onderhanden namen was dit natuurlijk erg spannend! Na de demontage konden de wielen weer goed op de assen gefixeerd worden.

Tijdens de dienst van afgelopen zondag hebben we alles weer gemonteerd, en na een halve dag bouten en lijmen zat de loc om drie uur weer in elkaar. Toen kwam het moment om proef te draaien, maar tot ieders grote verbazing reed de lok in de vooruit achteruit en omgekeerd! De oorzaak was dat de as waar de krukpennen in zitten verkeerd om onder de loc zat. We hebben toen besloten om de hele loc meteen maar weer uit elkaar te schroeven om de as om te keren. Dit keer hebben we alles kunnen demonteren en weer in elkaar gezet in drie uur tijd. Oefening baart kunst zegt men! Om zes uur konden we weer testen en dit keer ging hij wel vooruit, waardoor de loc weer op de baan gezet kon worden en volgende week weer voor de dienst ingezet kan worden.

Na het seizoen gaan we ons beraden op een oplossing die dit probleem voor de toekomst voorkomt!

Ook dit jaar doen we weer mee aan de Clubsupport actie van de Rabobank. Dit is een initiatief van de bank om stichtingen en verenigingen financieel bij te staan. Het geld dat we dit jaar inzamelen zal besteed worden aan het maken van een rouwbrief. Dat is een speciale seinpaal die op rangeerterreinen gebruikt werd. De paal komt op het terrein voor de wagenloods noord te staan.

Iedereen met een Rabobank rekeningnummer kan stemmen uitbrengen op clubs die zich hiervoor hebben aangemeld. Hoe meer stemmen een club krijgt, hoe groter de financiële bijdrage. Je kan ons steunen via de Rabobank App of via de website van de Rabobank op https://www.rabobank.nl/leden/clubsupport. Je kan ook nog twee andere goede doelen jouw steun geven!
Wij staan vermeld als Nienoord Spoorwegen. Het stemmen kan tot en met 26 september.

Donateur worden?

Het zou helemaal fantastisch zijn als je, net als vele vrijwilligers, donateur van onze stichting wilt worden. Met de bijdragen bekostigen we de revisie en het onderhoud van ons materieel zoals de HGB, de Stoomlocs Nienoord 1 en 2, de draaischijf, een aantal motor locomotieven, rijtuigen en goederenwagens. Wil je vaste donateur worden of een éénmalige bijdrage doen? Je kunt het bedrag overmaken naar rekening NL66RABO0302509372 t.n.v. St. Nienoord Spoorwegen Materieel. 

Super bedankt voor het uitbrengen van je stem en een eventuele donatie!

Met de locomotieven SS793 en de NS3744 beschikt Nienoord Spoorwegen binnenkort over een 2-tal nauwkeurige replica’s van stoomlocomotieven die vroeger belangrijke treinen op het Nederlandse spoorwegnet trokken. In de loop van seizoen 2024 zullen deze locomotieven ingezet gaan worden op onze parkroute. Voorlopig zullen zij treinen trekken die bestaan uit de bestaande personenrijtuigen van Nienoord Spoorwegen.

De volgende stap is om rijtuigen te bouwen die historisch gezien passen bij de locomotieven. Voor de SS793, die gebouwd is in de toestand van 1920 is een trein voorzien bestaande uit rijtuigen die in 1920 daadwerkelijk achter deze loc dienst deden. Loc 3744 is weliswaar oorspronkelijk gebouwd in 1911, maar rijd bij ons in de toestand waarin deze in 1932 bij de NS dienst deed. Ook daar moet in de toekomst een passende trein uit 1932 achter komen.

De locomotieven van de serie SS700/NS3700 waren talrijk en reden dus met allerlei rijtuigen door Nederland, maar om tot historisch kloppende treinsamenstellingen te komen is het zaak om uit te gaan van een bestaande trein. In beide gevallen hebben we ervoor gekozen om de trein van de Randstad naar Groningen als uitgangspunt te nemen. In een separaat artikel geven we  een historische verantwoording van de beoogde treinsamenstellingen.

08-05-2023 - De schilderwerkzaamheden aan onze 3700-en zijn in volle gang. De geschilderde onderdelen kunnen daarna definitief gemonteerd worden. Afgelopen week zijn van beide machines de ketels definitief op het frame gezet, zodat ze nu weer wat op een locomotief beginnen te lijken. We weten nog niet wanneer de SS793 en de NS3744 werkelijk klaar zijn, maar het project vordert gestaag.

De werkzaamheden aan de NS3744 vorderen gestaag!De werkzaamheden aan de NS3744 vorderen gestaag!

Naar boven